Sidor

måndag 22 augusti 2016

Genuine Parts: intressant reservdelsgrossist

Sitter och kollar närmare på de aktier som ingår i Nordnets erbjudande om courtagefri handel denna vecka, och kollar deras utdelningshistorik på dividend.com när jag klickar mig vidare till en av deras artiklar om lonely dividend stocks, en artikel som i sig inte har så stort nyhetsvärde då de helt enkelt listar de bolag som blivit ensamma i sin kategori när de gjort om kategoriindelningen av alla bolag de följer. Vad som däremot är lite mer intressant är att ett av dessa bolag är Genuine Parts, och de fångade mitt intresse.

Genuine Parts Company Logo

Genuine Parts är en grossist som handlar med reservdelar till bilar, industriverktyg, kontorsmaskiner och sådant med verksamhet i USA, Kanada och Mexiko. De har höjt utdelningen varje år sedan 1957, det vill säga 59 år i rad! Detta ger en delad fjärdeplats i utdelningshöjarligan tillsammans med Procter & Gamble samt Emerson Electric. Endast Dover Corp, Northwest Natural Gas (60 år var) samt American States Water (61 år) har längre svit av årliga utdelningshöjningar.

Utdelningen betalas ut kvartalsvis i januari, april, juli och oktober, något som just nu skulle passa mig bra då januari är min svagaste utdelningsmånad. Till dagens kurs är direktavkastningen 2,53%. Utdelningstillväxten är 5,64% årligen den senaste 20-årsperioden, 6,85% årligen den senaste 10-årsperioden och 7,96% årligen den senaste 5-årsperioden. En ökande utdelningstillväxt är väldigt trevligt! Utdelningsandelen är hälsosamma 55,6%.

Tyvärr ingår Genuine Parts inte i Nordnets erbjudande om courtagefri handel denna vecka, och dessutom hade jag inte tänkt mig att öka mer i USA just nu, men denna aktie ska jag definitivt ha i åtanke i framtiden.

Vad tror du om Genuine Parts? Är det ett bolag du skulle kunna tänka dig att äga, eller ser du några direkta anledningar att inte köpa in sig i bolaget?

Ticker på New-Yorkbörsen är GPC. Länk till bolagssidan hos Avanza respektive Nordnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar